Maakuntahallitus pitää tärkeänä, että ensimmäisessä vaiheessa kilpailutettava Etelä- Suomen taajamajunaliikennekokonaisuus tulee ulottaa Tampereelta edelleen Nokialle asti. Junien pitäisi liikennöidä välillä Helsinki – Nokia. Nämä junat voisivat palvella myös Tesomaa.
On myös tärkeää, että lähiliikenne suunnitellaan yhteisesti osana koko joukkoliikennejärjestelmää, jotta kokonaisuuden suunnittelu olisi mahdollista ja kokonaisuuden kannalta tehottomalta osaoptimoinnilta vältyttäisiin.
Tämä edellyttää myös toimivaltaisten viranomaisten ja liikennepalvelutuottajien yhteistyön kehittämistä. Lisäksi on tärkeää, että lähijunaliikenne tulee osaksi yhtenäistä joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmää.
Liikennepalvelulaki yhdessä maakuntauudistuksen kanssa mahdollistaa maakuntien toimimisen raideliikenteen järjestäjinä ja on todennäköistä, että uusi maakunta Pirkanmaalla on kiinnostunut tulevaisuudessa järjestämään alueellaan junaliikennettä.
Pääradan kapasiteettia tarkastellessa on erittäin tärkeätä, että pääradan lisäraiteiden suunnittelutyö aloitettaisiin mahdollisimman pian, jotta kaikki raideliikennemuodot mahtuisivat operoimaan pääradalla ja joukkoliikenteen käyttäjäpotentiaali pystyttäisiin hyödyntämään täysmääräisesti.
Pirkanmaan liitto katsoo, että raideliikenteen kilpailutuksen avaamisen vaikutukset jäävät pääradalla vähäisiksi, mikäli radan kapasiteettia välillä Riihimäki-Tampere ei lisätä.
Lisäksi on tarpeen tunnistaa muiden Tampereelta lähtevien ratasuuntien kuten Kangasalan/Oriveden/Mänttä-Vilppulan ja Ylöjärven/Parkanon sekä Sastamalan suuntien tarpeet ja kehittää niiden roolia rataverkolla. Oman väestöpohjansa lisäksi ne palvelevat liityntäliikenteen keinoin laajaa maantieteellistä aluetta.
Maakuntahallitus antoi lausuntonsa liikenne- ja viestintäministeriölle Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksesta. Lausuntoa on valmisteltu yhteistyössä Pirkanmaan ELY-keskuksen ja Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän kanssa.
Lisätiedot: Maakuntakaavoitusjohtaja Karoliina Laakkonen-Pöntys, p. 050 344 2414