Hyppää sisältöön

Pirkanmaan digitukiverkosto: Digipelkoa voi hallita

| Hankkeet ja selvitykset, Pirkanmaan liitto

Digitaalisessa maailmassa oltava tarkkana, mutta turhaan pelonlietsontaan ei parane haksahtaa.

Digitaaliseen maailmaan kuuluu vääjäämättä kysymys digiturvasta. Samalla siihen liittyy myös digipelkoa. Osa tästä pelosta on tarpeellista varovaisuutta, mutta digiasiointiin liittyy myös monia turhia ennakkoluuloja. Oma digilaite on lopulta yllättävän vaikea pistää täysin solmuun, jos hallitsee peruskäytön ja tuntee tietoturvan perusteet. Digin opettelu on rohkeaa kokeilemista ja sinnikästä pikku mokista oppimista. Esimerkiksi Kyberturvallisuuskeskuksen toteuttama Netiketti-työkalupakki on hyvä paikka aloittaa digiturvaan tutustuminen. Netikettiin pääsee tutustumaan tämän linkin kautta.

Jännittävä tai salaperäinen otsikointi sähköisissä viestintävälineissä kerää usein enemmän klikkauksia kuin paljon tietoa tarjoava. Tämän vuoksi vaikuttaa monesti siltä, että digiturvaan liittyvät otsikot sisältävät ainoastaan varoituksia. Nämä ovat omiaan luomaan digin ympärille pelon ja epävarmuuden ilmapiirin. Esimerkiksi uutisportaaleista digiturvaa hakemalla törmää nopeasti otsikoihin huijareista, jotka iskevät tekstareilla, sähköpostilla ja puhelimitse. Vastaavasti tietoturva-hakusana johtaa uutisiin, joissa varoitellaan, että mukavuudenhalu voi olla tietoturvariski. Todelliset riskit on totta kai tiedostettava ja digiä voidaan pitää kaksiteräisenä miekkana, mutta sen hyödyt ovat paljon suuremmat kuin uutisoinnin perusteella voisi olettaa.

Digitukipalveluita on jo olemassa ja niiden tärkeyttä on alettu viime vuosina tunnistaa entistä paremmin. Monissa palveluissa voi asioida hyvin matalalla kynnyksellä ja oikeastaan aiheeseen kuin aiheeseen liittyen. Kaikissa tilanteissa digitukijakaan ei voi kulkea koko matkaa vierellä – osa käsiteltävistä tiedoista on niin henkilökohtaisia, että avuntarvitsijan pitää hoitaa asiointi itse. Esimerkiksi verkkopankin tunnusluvut ja muut kirjautumisvälineet ovat henkilökohtaisia.

Digitukija voi kuitenkin antaa tällaiseenkin asiointiin tarvittavia perusvalmiuksia. Digi- ja väestötietovirasto on julkaissut opastustilanteiden sujuvoittamiseksi digituen eettisen ohjeistuksen, jossa kerrotaan tarkemmin digituen antajien ja saajien velvollisuuksista. Ohjeistus tarjoaa erinomaiset lähtökohdat turvalliselle digituelle sekä auttajan että autettavan näkökulmasta. Näin opastukset ovat selkeämpiä ja mukavampia molemmille osapuolille. Hyvänä tavoitteena on, että digituessa opetettaisiin jatkossa digin itsenäiseen ja omatoimiseen käyttämiseen pelkän ongelmanratkaisun sijaan.

Digitukijan ei ole myöskään sopivaa käsitellä autettavan henkilökohtaisia tietoja ilman erityistä tarvetta.

Koko digituen eettiseen ohjeistuksen voi lukea ja ladata käyttöönsä Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilta tästä linkistä.

Kaikki artikkelit