Pirkanmaa ja sen naapurimaakunnat ovat saamassa rahoitusta niin päärataan kuin sen jatkoyhteyksiin.
Budjettiriihestä saadun tiedon mukaan:
”Hallitus varautuu Turun tunnin junan ja Suomi-radan nopeiden raideyhteyksien suunnittelun toteuttamiseen pääomittamalla 15,7 miljoonalla eurolla Pohjolan Rautatiet Oy:tä. Valtio varautuu suunnittelun rahoittamiseen yhteensä 115 miljoonalla eurolla.
Pääradan liitännäisiä raideyhteyksiä parannetaan välillä Tampere–Pori, Tampere-Jyväskylä ja Seinäjoki-Vaasa. Tampere-Pori -raideyhteyttä parannetaan ja nopeutetaan kohdentamalla 40 miljoonan euron perusväylänpidon rahoitus tasoristeysten poistoon.
Tampere–Jyväskylä -radan nopeuttamisen ja välityskyvyn parantamisen suunnitteluun kohdennetaan 18 miljoonan euron valtuus. Seinäjoki–Vaasa -radan nopeuttamisen ja välityskyvyn parantamisen suunnitteluun kohdennetaan 3 miljoonan valtuus.”
- Tulos on erinomainen ja uskon, että siinä näkyy pitkään jatkunut kuuden maakunnan Päärata+ -valmisteluyhteistyö. Kun huomioidaan muun muassa jo aiemmin lisätalousarviossa osoitettu 70 miljoonaa Tampere-Seinäjoki -turvalaitteisiin, on 40 miljoonaa Porin rataan hieno satsaus, sanoo suunnittelujohtaja Karoliina Laakkonen-Pöntys.
Tampere-Pori -radalla poistettavia tasoristeyksiä on sekä Pirkanmaan että Satakunnan puolella.
- Tasoristeyksiä on 46, kertoo Pori-Tampere -rataryhmän sihteeri, edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela. Maakunnat ovat jo pitkään esittäneet tasoristeysten vähentämistä turvallisuus- ja liikenteen sujuvuusperusteilla.
Lisätietoja:
Suunnittelujohtaja Laakkonen-Pöntys puh. 050 344 2414
Edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela, 050 527 2129